Protezy jaktorowskiej nie będzie! Co dalej z KDP?

2014.03.08

Dużym echem - zarówno w ogólnopolskich, jak i lokalnych mediach - odbił się list, który poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska skierowała do marszałka województwa łódzkiego Witolda Stępnia. Parlamentarzystka poinformowała w nim, iż rząd wycofał się z budowy tzw. protezy jaktorowskiej. Tym samym wzrosły szanse regionu łódzkiego na Koleje Dużych Prędkości.      

 

„Uprzejmie informuję, że podczas spotkania z wicepremier Elżbietą Bieńkowską uzyskałam zapewnienie, że z Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku zostanie wykreślone zadanie: budowa nowego odcinka linii kolejowej Jaktorów-Łowicz” – możemy przeczytać w piśmie łódzkiej parlamentarzystki wysłanym do marszałka Stępnia.

Przypomnijmy, że celem tzw. protezy jaktorowskiej – która dość niespodziewanie pojawiła się w dokumentach rządowych – miało być rozładowanie ruchu pociągów wyjeżdżających z Warszawy. Jednak, zdaniem wielu osób, jej budowa oznaczać mogła rezygnację z Kolei Dużych Prędkości, która miała połączyć Łódź, Warszawę, Poznań i Wrocław. Gdyby proteza jaktorowska powstała, Unia Europejska nie przyznałaby dofinansowania do KDP, ponieważ nie miałaby podstaw, by finansować równoległą linię kolejową.

Budowie linii Jaktorów-Łowicz sprzeciwiły się Sejmik Województwa Łódzkiego i Rada Miejska w Łodzi. Marszałek Witold Stępień zaapelował do minister Elżbiety Bieńkowskiej o zaniechanie tej inwestycji i budowę odcinka kolejowego z Warszawy Zachodniej do linii łączącej Łowicz i Skierniewice. Poparcia lokalnym samorządowcom udzielili także parlamentarzyści Ziemi Łódzkiej, na czele z poseł Iwoną Śledzińską-Katarasińską.

Rezygnacja z budowy protezy jaktorowskiej wywołała w łódzkim samorządzie ogromną radość.  Pismo od poseł Śledzińskiej-Katarasińskiej trafiło także na biurko Hanny Zdanowskiej. Wkrótce potem list pojawił się na facebookowym fanpage’u pani prezydent. Kilka godzin później został umieszczony na fanpage’u Witolda Stępnia. „Facebook zastępuje urzędową korespondencję. Superdobre listy do siebie czytam na FB” – napisał marszałek.

Wicepremier Elżbieta Bieńkowska nie zadeklarowała, jakie rozwiązanie dotyczące poprawienia przepustowości sieci kolejowej z Warszawy w kierunku zachodnim zostanie przyjęte. Analizowane były dotąd: budowa dodatkowej pary torów na linii E20 lub budowa nowej linii kolejowej w śladzie planowanej linii dużych prędkości „Ygrek”. – Według pani premier, to jest kwestia do dalszych rozmów – powiedziała poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska rozmowie z portalem rynek-kolejowy.pl.

 

 

 

źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”/”Polska Dziennik Łódzki”/”Gazeta Wyborcza Łódź”/rynek-kolejowy.pl/mat. własne


« Wróć